Wednesday, August 12, 2009

the never ending story

Malaysia Needs More Specialists
by Dr Ng Cheong Keat (malaysiakini.com)
I wish to voice my opinion that Public Services Department should stop sending students to European or American universities for medical courses. I understand that each of these students cost the government (taxpayers’ money) almost RM 1 million each. Currently, Malaysia has so many (almost 17) public or private medical schools. Thus, producing doctors with basic degrees is not really a problem. In fact, the current situation in Malaysia is ‘mass production’ of such doctors. Thus, there is actually no more need to send our student overseas to pursue medical courses…“
and the story goes on and on…
Setiap tahun selepas keputusan SPM diumumkan, Malaysia tidak pernah sunyi dari perbincangan khas tentang pelajar-pelajar jurusan perubatan. Isu ini tentu akan naik semula setiap tahun. Sama seperti kad raya yang wajib laris bila tiba musimnya, walaupun ia adalah ‘design’ tahun lepas. Sembang tentang kos, tentang tempat belajar, tentang kuota, tentang kelayakan, tentang keperluan negara, tentang tidak mengenang jasa dan macam-macam lagi. Mungkin kerana hangatnya isu ini, sepanjang saya di sini, memanglah tidak sunyi dari menerima kunjungan-kunjungan tetamu kehormat dari Malaysia ke universiti-universiti di rantau barat ini, disertai sesi dialog bersama pelajar. Antaranya Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Timbalan Menteri Kesihatan Malaysia, Pengarah Kesihatan Malaysia, Dekan-dekan Fakulti-fakulti Perubatan Malaysia dan tidak ketinggalan, Tengku Mahkota Perlis!
Sebagai seorang pelajar perubatan yang mencecah 3 tahun tersadai di bumi Leprechaun ini, sekadar mampu memerhati dan membaca ‘the never-ending story’ ini saban tahun. Saya tahu saya menghabiskan duit rakyat. Saya tahu peluang yang diberi kepada saya amat bermakna. Saya tahu seluruh negara mahukan saya pulang segera. Saya tahu masyarakat Malaysia di sana lah medan saya. Saya tahu nisbah pesakit:doktor malaysia. Saya tahu ganjaran dan cabaran yang menunggu saya di Malaysia. InsyaAllah saya maklum semua itu.
click di sini utk bacaan lanjut

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home